Превозът на високообемни товари се отнася до транспортирането на големи, често и леки материали, които заемат значително пространство в транспортното средство в сравнение с теглото си. Такива изделия обикновено имат ниско тегло на кубичен метър, което означава, че транспортните средства могат да бъдат запълнени до максималния си обем, преди да достигнат тегловните си ограничения.
Кои товари се квалифицират като високообемни
Товарите, които могат да бъдат класифицирани като високо обемни, включват, но не се ограничават до:
- Мебели и домакинско обзавеждане
- Електродомакински уреди с големи параметри
- Автомобилни части и компоненти
- Изолационни материали
- Полистирен и други пакетажни материали
- Леки пластмасови изделия
- Спортно оборудване
Транспортирането на такива товари често изисква специализирани превозни средства, като например отворени платформи, полуремаркета с регулируема височина или тентовани камиони, които позволяват лесно зареждане и разтоварване. Поради големите параметри на товарите, може да се наложи и използването на допълнително оборудване
Транспортирането на товари с голям обем (между 90 и 118 м3) за вашите стоки, които са с по-голям обем на товара, който надхвърля капацитета на стандартните прицепи се осъществява посредством специализирани камиони, отговарящи на всички технически изисквания и международни стандарти:
- Мегатрейлър – осигурява товарен обем до 105 м3 и е подходящ и за стоки с височина до 3 м.
- Хенгер – осигурява товарен обем обем до 118 м3 и височина до 3 м. - представлява камион с 2 ремаркета с обща дължина от 15,4 м.
Оборудване като вилични кари, кранове и други механизми за повдигане, които помагат в процеса на зареждане и разтоварване на високо обемните товари. Освен това, логистичното планиране при превоз на стоките е от съществено значение, за да се оптимизира използването на пространството и да се намалят транспортните разходи.
Транспортните разходи за товари с такива показатели, често се базират на техния обемен или фактуриран тегловен обем (известен като обемно тегло). Изчислява се чрез специална формула, която взема предвид дължината, широчината и височината на товара. Превозвачите прилагат обемно тегло, когато то е по-голямо от реалното тегло.
С цел оптимизиране на транспортни разходи се изисква старателно подреждане на товарите и използването на опаковъчни материали, които да гарантират безопасността им по време на транспорт. Обемните товари често изискват специални опаковъчни решения. Това може да включва: подсилени палети или контейнери, защита от влага, прах или удар, укрепващи материали за стабилизиране на товара по време на транспорт
Когато става въпрос за международен транспорт на товари с голям обем, могат да възникнат допълнителни предизвикателства. Такива могат да бъдат навигирането през различни регулации, митнически процедури и потенциални ограничения за размери и тегла в различните страни. Транспортните компании трябва да са запознати с нашите и международни правила и да гарантират, че всички необходими документи са наред за гладко преминаване на границите.
Освен това, защитата на обемните товари от повреди по време на транспорт е от ключово значение. Това може да изисква използването на защитни материали като въздушни възглавници, покривала, ъглови защитници и други устройства за стабилизиране, които предпазват товара от удари, вибрации и други външни влияния.
При транспортирането на товари с голям обем, маршрутното планиране също е от решаващо значение. Тъй като някои от тези товари могат да бъдат по-високи или по-широки от обичайните товари, може да се наложи да се избират маршрути, които избягват ниски мостове, тесни пътища или други ограничения. Това изисква добро познаване на инфраструктурата и възможни ограничения по пътя.
Застраховането също е важен аспект от транспортирането на голямообемни товари. Тъй като тези товари могат да бъдат склонни към повреди поради своите размери и форма, е важно да се има подходяща застраховка, която да покрива евентуални щети или загуби по време на транспорта.
Друг важен аспект е управлението на риска. Транспортните компании трябва да провеждат редовни оценки на риска на превози и да разработват планове за действие за различни извънредни ситуации,